fredag 3. april 2009

Lyrikk og Dikt<3


Hvis du trykker på bildet, så vil det bli større og da kan du lese diktet:D!

Lyrikk er en av de 3 skjønnlitterære hovedsjangerne. Det finnes også flere av lyriske sjangere, Stev og Joik. Ordet lyrikk kommer fra et gresk ord: Lyra. Poesi og lyrikk er to ord som oftest brukes synonymt og det sikter da til noe som har med diktning å gjøre. Lyrikk er også et ord som betyr og gjør at innholdet handler om følelser og stemningen i akkurat det øyeblikket.

Dette er noen kjennetegn på hva lyrisk tekst er:
Musikalske eller visuelle virkemidler som rim eller rytme/ begge deler
Det er en veldig stor nærhet mellom stemmen i teksten og det som omtales
Den er kort og inneholder masse betydning
Teksten skal si mye, men med ganske få ord


Dikt:
Jeg fant et dikt av Henrik Ibsen som jeg likte svært godt, dette diktet fant jeg på google ved å søke på «dikt av Ibsen» og da fant jeg en side. Jeg tok med et bilde og diktet stod faktisk i bildet, så derfor tok jeg det med sånn.

Jeg har også en liten tolkning av diktet. Jeg tror at Ibsen ved dette diktet prøver å fortelle, at hjemme kan man alltid komme og få trøst. Der vil man alltid bli tatt godt i mot og man kan tenke og mene som regel akkurat det man selv vil. Og i huset vil alltid minnene dine ligge, det er ingen som kan ta disse fra deg, fordi de er kun dine. Og selv om du dør en gang, så vil alltid huset ditt inneholder minner om deg og alt i livet ditt, noe som noen aldri kan ta vekk.



Kilde til dikt og bilde:
(http://dikt.org/Bilde:Guldkorn_0012i.jpg) - Dikt av Henrik Ibsen

Ingen kommentarer: