onsdag 18. mars 2009

Reklame rett og slett!



Idag skal jeg ta for meg temaet reklame. Selv mener jeg at dette er et svært spennende tema og nå har vi jobbet en del med det på skolen de siste ukene.

Reklame er noe som påvirker oss, det skal være fengende og produktet skal virke fristende på oss som kunder. Det finnes reklame over alt. Vi finner det på radio, leser om det i avisa, ser det på tv, finner det i magasiner, på plakater eller oppslag, vi kan se det i butikker osv..

Det blir brukt mange virkemidler for å påvirke oss til å kjøpe et produkt. Selgeren skal nå frem til målgrupper. Disse gruppene består av oss som skal kjøpe produktet. Dette kan enten være en stor målgruppe i forskjellige aldere, eller så kan det være en bestemt målgruppe i en bestemt alder.

Vi har noe som heter allusjon, som ofte blir brukt i reklame, til å spille på andre ting som er fra en film eller noe liknende. At du kanskje spiller på en spesiell stemning, som i NSB reklamen hvor de har brukt skoen på gulvet som Askepott i eventyret, en gammel mann med hvitt hår og stor mage som et bilde på julenissen. Og dette er bare noen få eksempler.

Vi skal nå se på en reklame og analysere denne. Reklamen er fra Tine Melk.
Reklamefilmen No Milk Today ble publisert den 18 april 2008. Og som nevnt over er reklamen laget for Tine som er selger for meieriprodukter. Dette er en slags musikkvideo som reklamerer for produktet.

Musikkvideoen starter med et kongelig par som går ned trappen fra et fly. Plutselig så tryner mannen og faller. Det står i videoen om hva de lover med produktet sitt, de lover bort sterkere ledd, siden alle i filmen faller. Og de reklamerer jo tross alt for melk, og dette skal faktisk styrke ledd. Etterhvert ut i videoen, kan man se flere idrettsfolk som faller og slår seg. Ikke nok med det, men det er også en modell som faller over sine høye hæler. Og en av forloverne i et bryllup faller over ende på slutten. De gjentar altså budskapet sitt ved å vise klipp fra ekte hendelser hvor folk bare faller og faller. Sånn kan man skjønne at de reklamerer for sterkere ledd. Det har for det meste blitt brukt grå farger i filmen, men nesten mot slutten, vises det frem et glass hvor det blir helt melk oppi og dette bildet er svært klart og har gode sterke farger. De viser styrken du får ved melken, imens de andre klippene er svært mørke og dystre.

Hvis man skal understreke noe spesielt ved budskapet, så må man følge med på det at alle i videoen gjør noe feil, men når dette glasset med melk dukker opp, blir alt annerledes. Dette bildet er så mye klarere enn de andre, og dette understreker veldig at Tine Melk skal styrke leddene dine og at det er noe å satse på.

Jeg mener at denne reklamen er svært bra. Den er både morsom og fengende. Dessuten klarer skaperne av filmen å lage et godt poeng ut av reklamen sin. Alle bildene støtter hverandre. Melk styrker leddene og dette får de klart frem i reklamen sin. Og det er tekst helt mot slutten hvor det står at melk styrker ledd og da understreker de poenget sitt svært godt og slik skjønner du at reklamen handler om melk. Jeg absolutt elsker denne reklamen, virkelig underholdende saker. Derfor har jeg lagt til videoen i bloggen min ;D Kos deg!

Kilde til reklamevideo:
(http://www.youtube.com/watch?v=wtRs8Sn2kMs)- No Milk Today

Ingen kommentarer: