søndag 15. mars 2009

Historien til en musikkvideo


Enjoy ;D !

Dette blogginnlegget handler om en musikkvideo som heter:
The Unforgiven 2. Metallica er bandet som har spilt inn denne musikkvideoen. Videoen kan du se på øverst:) Sangen er hentet fra albumet Reload. Den ble utgitt i ... Målgruppen for denne sangen er folk som liker litt alternativ rock og som er noe interessert i ballader. Aldersgruppe spiller ingen rolle, her handler det om hva slags musikk man foretrekker. Sangen tilhører sjangeren Heavy Metall, men er som også tidligere nevnt en slags ballade.
Etter å ha lest teksten så vil man finne ut at sangen handler om savn, kjærlighet og tilgivelse, men også om svik og smerte. Denne sangen bygger på en annen sang som heter The Unforgiven. Videoen handler om en mann som føler seg forlatt og savner sin elskede. Han mener at han ikke kan tilgi henne fordi hun forlot han. Det virker som om han prøver å hjelpe henne med noe gjennom hele sangen, noe som har vært vanskelig for henne å oppleve, men savnet hans har vært større og vanskeligere å takle.

Mannen som har regissert filmen, heter Matt Mahurin.
I begynnelsen av videoen ser du en mann som har hånden festet inn i en stor vegg av stein, hånda sitter fast og han får den ikke løs. Han står sånn svært lenge. Det er deler i musikkvideoen hvor du kan se bandet Metallica spille og synge til. Det regner og er dårlig vær imens mannen står med hånden festet inn i veggen. Men helt til slutt, blir denne veggen gjort om til ei dame. Hun tar på hånda hans og tar ut en nøkkel som han har holdt på. Deretter får mannen hånden sin løs og går sin vei. Han går baklengs. Videoen er egentlig ganske sammenhengende og den forteller en historie.

Det er noe sammenheng mellom musikk og video, men ikke mye. Det er en dyster stemning gjennom hele videoen og dette gir også musikken uttrykk for. Og mannen i bandet synger også om en nøkkel, denne nøkkelen blir vist i det han nevner den. Vi møter på ei dame og en mann i denne videoen og i tillegg møter vi på bandet som synger. Miljø, musikk og sangtekst passer egentlig ganske bra sammen. Musikken er dyster, teksten er dyster og det samme gjelder miljøet, med tanke på det dårlige været, som ikke forsvinner før mot slutten av videoen.

Videoen fanger oppmerksomheten min. Det er interessant å se på denne mannen som holder hånda si i veggen. Jeg ble svært overrasket da jeg så at veggen til slutt ble ei dame. Skaperne bak videoen har nok prøvd å uttrykke sorg og medlidenhet for disse to menneskene. Jeg tror at nøkkelen er et symbol på at denne damen på en måte er låst og at når hun først får nøkkelen, så kan hun ikke gå sin vei.

Filmingen har foregått på mange forskjellige måter. Bildene går ikke over i hverandre, men det er klipping frem og tilbake mellom band og mannen. De filmer denne mannen både forfra og halvveis ovenfra, de filmer han fra venstre side og bakfra. Bandet blir for det meste filmet forfra og noe på siden.

Jeg mener at denne musikkvideoen er spennende. Jeg blir på en måte litt trist og lei meg når jeg ser på den, men jeg liker den så godt. Du kan virkelig leve deg inn i hva som skjer på skjermen og dette er bra. Videoen funker svært bra og jeg valgte denne videoen fordi jeg på en måte tror jeg vet hva denne mannen føler. Jeg har følt noe av det samme selv og dette gjør at jeg forstår meg på han. Dessuten er Metallica en av yndlings bandene mine. Musikkvideoen ligger øverst i innlegget, hvis du ønsker å ta en titt :)!

Kilde til musikkvideo:
(http://www.youtube.com/watch?v=LihCeR-DoNs&feature=related) - The Unforgiven 2

Ingen kommentarer: